۴ ماده شیرین‌کننده طبیعی که برای سلامتی مفید هستند

ترک کردن قند تصفیه‌شده می‌تواند سخت باشد. اما با توجه به اینکه قند فوق‌العاده مضر می‌باشد، قطعاً ارزش این تلاش را دارد.

خوشبختانه، تعداد کمی شیرین‌کننده موجود در طبیعت وجود دارد که در واقع برای سلامتی شما مفید هستند.

آن‌ها کالری کم، فروکتوز کم و طعم بسیار شیرین دارند.

در اینجا ۴ شیرین‌کننده طبیعی وجود دارد که واقعاً سالم هستند.

شیرین‌برگ (Stevia)

شیرین‌برگ یک شیرین‌کننده کم‌کالری بسیار محبوب است.

این شیرین‌کننده از برگ گیاهی به نام Stevia rebaudiana استخراج شده‌ است.

این گیاه قرن‌ها در آمریکای‌جنوبی به هدف تهیه‌ی شیرینی و اهداف دارویی پرورش یافته ‌است.

چندین ترکیب شیرین در برگ‌های شیرین‌برگ یافت می‌شود. اصلی‌ترین آن‌ها stevioside و rebaudioside A. هر دو صدها برابر شیرین‌تر از قند هستند.

بنابراین، شیرین‌برگ بسیار شیرین است اما تقریباً کالری ندارد.

علاوه بر‌این، مطالعاتی که بر روی انسان انجام‌شده ‌است، نشان می‌دهد شیرین‌برگ از مزایای سلامتی برخوردار است:

شیرین‌برگ می‌تواند فشار خون را در افراد دارای فشار خون بالا بین ۱۴ تا ۶٪ کاهش دهد. اما، هیچ تأثیری در فشار خون طبیعی ندارد (۱، ۲، ۳).

همچنین نشان داده‌ شده شیرین‌برگ میزان قند‌خون را در مبتلایان به دیابت کاهش می‌دهد (۴).

مطالعات متعددی در موش صحرایی نشان می‌دهد که شیرین‌برگ می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، کلسترول LDL اکسیده‌شده را کاهش داده و پلاک ایجاد شده در عروق را کاهش می‌دهد (منبع ۵، ۶).

اگر شما نیاز به شیرین کردن چیزی دارید، شیرین‌برگ ممکن است سالم‌ترین انتخاب برای شما باشد.

با این حال، بسیاری از مردم طعم شیرین‌برگ را بسیار دوست ندارند. عطر و طعم این محصول به مارک تجاری آن بستگی‌ دارد.

اریتریتول

اریتریتول یکی دیگر از شیرین‌کننده‌های کم‌کالری است.

این یک الکل قند است که به طور طبیعی در میوه‌های خاصی یافت می‌شود. با این‌حال، پودر اریتریتول موجود برای خرید به احتمال زیاد از طریق یک فرآیند صنعتی ساخته می‌شود.

حاوی ۰٫۲۴ کالری در هر گرم یا حدود ۶٪ کالری در مقدار مساوی قند، با ۷۰٪ شیرینی است.

اریتریتول قند خون یا انسولین خون را افزایش نمی‌دهد و هیچ تأثیری روی چربی خون مانند کلسترول یا تری‌گلیسیرید ندارد(۷).

این ماده از روده به بدن جذب می‌شود اما در نهایت از کلیه‌ها بدون تغییر خارج می‌شود (۸).

مطالعات نشان می‌دهد که اریتریتول بسیار بی‌خطر است. با این‌حال، مانند سایر الکل‌های قند، اگر شما به مقدار زیاد مصرف کنید می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود (۹، ۱۰).

اریتریتول بسیار شبیه به شکر است، اگرچه می‌تواند یک طعم و مزه جزئی داشته‌باشد..

به نظر نمی‌رسد که اریتریتول فایده‌ای برای سلامتی داشته‌باشد، با این‌حال مطمئناً به هیچ وجه مضر نیست و بهتر از سایر الکل‌های قند قابل‌تحمل است.

زایلیتول

زایلیتول یک الکل قند با شیرینی شبیه به قند است.

این ماده حاوی ۲٫۴ کالری در هر گرم یا حدود دو سوم کالری قند است.

به نظر می‌رسد که زایلیتول برای سلامت دندان دارای فوایدی است و خطر حفره‌ها و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد (۱۱، ۱۲).

همچنین ممکن است تراکم استخوان در موش‌ها را بهبود بخشد و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند (۱۳).

زایلیتول قند خون یا انسولین را بالا نمی‌برد. اما، مانند سایر الكل‌های قند، می‌تواند در دوزهای زیاد باعث عوارض جانبی گوارشی شود (۱۴).

اگر شما یک سگ در خانه دارید، ممکن است بخواهید زایلیتول را از دسترس خود دور نگه‌دارید، زیرا برای سگ‌ها بسیار سمی است (۱۵).

شربت یاکون

شربت یاکون یکی دیگر از شیرین‌کننده‌های بی‌نظیر است.

این ترکیب از گیاه یاکون برداشت می‌شود که بصورت بومی در آند در آمریکای‌جنوبی رشد می‌کند.

این شیرین‌کننده اخیراً به عنوان یک مکمل کاهش‌وزن محبوبیت پیدا کرده ‌است. در مطالعه‌ای نشان داده‌شده ‌است که باعث کاهش وزن قابل توجهی در زنان دارای اضافه وزن (۱۶) شده ‌است.

از نظر فروکتولیگوزاکارایید بسیار بالا است، که به عنوان الیاف محلول که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند، عملکرد دارند (۱۷، ۱۸).

شربت یاکون به دلیل مقدار زیاد فیبر محلول می‌تواند به درمان یبوست کمک کند و از مزایای مختلفی برخوردار است (۱۹).

درباره قندهای “با عوارض کمتر” مانند عسل چه می‌توان گفت؟

چندین شیرین‌کننده قندی محبوب وجود دارد که افراد دارای آگاهی در مورد سلامت اغلب به جای قند می‌خورند.

این مواد شامل شکر نارگیل، ملاس، عسل و شربت افرا است. این مواد واقعاً تفاوت چندانی با قند ندارند.

هرچند ممکن است حاوی مقادیر کمی فروکتوز و مقدار کمی از مواد مغذی باشند، اما کبد شما واقعاً قادر به بیان تفاوت نیست.

با این حال، اثرات مضر قند کاملاً به بافت ترکیبات بستگی دارد. اکثر مطالعات در افرادی انجام می‌شود که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کنند، و دارای رژیم غذایی آشغال غربی هستند.

برای این افراد، به ویژه افرادی که اضافه وزن دارند و یا مقاومت به انسولین دارند، مقادیر زیادی قند مضر است (۲۰، ۲۱).

علاوه بر‌این، گروه‌های دیگری از افراد نیز وجود دارند که ممکن است بخواهند از شیرین‌کننده‌های مبتنی بر قند به طور کامل خودداری کنند. این شامل معتادان به مواد غذایی، پرخورخواران و افرادی است که رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات بسیار کم دارند.

افراد سالم می‌توانند قند را به مقدار کم و بدون هیچ گونه آسیبی بخورند. اگرچه کالری خالی است و ممکن است باعث ایجاد حفره شود، به متابولیسم شما آسیب نمی‌رساند، به شما کبد چرب می‌دهد یا در نهایت سلامت شما را از بین می‌برد.

اگر دوست دارید در دستورالعمل‌های خود از شکر واقعی استفاده کنید، اما در غیر این صورت سالم میل کنید، استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مبتنی بر شکر مانند عسل باید کاملاً در حد متوسط باشد. در زمینه یک رژیم غذایی سالم و مبتنی بر تمام مواد غذایی، مقادیر کمی از این قندهای طبیعی هیچ آسیبی به همراه نخواهد داشت.

منابع

  1. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2125.2000.00260.x/abstract
  2. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014929180380334X
  3. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691508002330
  4. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049503003871
  5. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jat.1604/abstract
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20010904
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8039489
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16277764
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8933643
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16988647
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12778091
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3654758/
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21271323
  14. https://link.springer.com/article/10.1007%2FBF00282594
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17014359
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19254816
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10395609
  18. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/food.19870310528/abstract
  19. http://www.karger.com/Article/Abstract/155214
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23594708
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673878

امتیاز شما به این مقاله: [yasr_visitor_votes size=”medium”]

۴ ماده شیرین‌کننده طبیعی که برای سلامتی مفید هستند

۴ ماده شیرین‌کننده طبیعی که برای سلامتی مفید هستند

سیدی

The post ۴ ماده شیرین‌کننده طبیعی که برای سلامتی مفید هستند appeared first on پیشگامان شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *