کمبود ویتامین و بهبود نیافتن زخم های پوستی

بدن شما برای بهبود یافتن نیاز به تغذیه مناسب دارد.

اگر پوستی دارید که بهبود نمی‌یابد، ممکن است شما به مواد مغذی خاصی برای تقویت سیستم ایمنی و روند بازسازی کلاژن نیاز داشته باشید.

مواد مغذی خاص و ریز مغذی‌ها توانایی‌های درمانی طبیعی بدن را بهبود می‌بخشند. بهبود آهسته زخم می‌تواند نشانه کمبود ویتامین (یا کمبود مواد معدنی یا پروتئین) باشد. برای سرعت بخشیدن به بهبود، تمرکز خود را بر روی خوردن کامل مواد مغذی حاصل از غذاهای طبیعی قرار دهید.

طبق گزارش منتشر شده دسامبر ۲۰۱۵ در Wounds، برای همه بیماران دارای زخم پوستی که بهبودی ندارند، تغذیه کمتر از حد مطلوب را عنوان می‌کند.

هنگامی که شما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنید، عملکرد سیستم ایمنی، سنتز کلاژن و مقاومت کششی زخم (که ویژگی ذاتی در شکل‌گیری پوست جدید و سالم است) به خطر می‌افتد.

اگرچه همه زخم‌ها دارای الگوی یا منشأ بهبودی یکسان نیستند به عنوان مثال، زخم پای دیابتی با سوختگی متفاوت است. تغذیه نقش مهمی در بهبودی برای همه آن‌ها دارد.

علائم کمبود ویتامین و بهبود نیافتن زخم های پوستی

اختلال در بهبود زخم:

زخم‌های پوستی که بهبود نمی ‌یابند ممکن است در افرادی که در رخت‌خواب یا صندلی‌‌های چرخ‌دار قرار دارند، اتفاق بیفتد، مانند مواردی که دارای زخم‌‌های فشار یا زخم بستر هستند.

این زخم‌های پوستی در مکان‌هایی که استخوان‌ها نزدیک پوست قرار دارند، به‌خصوص در:

  • مچ پا
  • پشت
  • پاشنه
  • آرنج و باسن ایجاد می‌شوند.

آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی توضیح می‌دهد که مبتلایان به دیابت نیز به ویژه در برابر زخم‌های روی پای خود آسیب‌پذیر هستند که بهبود این زخم‌ها می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

به دلیل کمبودهای غذایی ممکن است التیام زخم کند یا متوقف شود، Podiatry Today در دسامبر ۲۰۱۴ به طور خاصبر اهمیت روی، ویتامین سی و پروتئین اشاره کرد. Cleveland Clinic توضیح می‌دهد، وقتی بدن شما در حال بهبود است، غالباً تقاضا برای این مواد مغذی و همچنین ویتامین A را افزایش می‌یابد. همچنین ممکن است کالری بیشتری احتیاج داشته باشید زیرا بدن در هنگام تلاش برای ترمیم سلول‌ها و زخم‌ها انرژی بیشتری را صرف می‌کند.

نیازهای متابولیکی آسیب، حتی می‌تواند یک مصدوم که قبل از زخم‌ها یا جراحات به خوبی تغذیه شده بود را در مدت زمان کوتاه به سمت دچار شدن به سوء تغذیه هدایت کند. طبق مقاله‌ای که در نوامبر ۲۰۱۴ در مجله Advances in Wound Care منتشر شده‌است، محققان توصیه می‌کنند، به عنوان بخشی از یک برنامه کلی مدیریت زخم، هر کسی که دارای زخم‌های مزمن باشد، تحت ارزیابی‌های غذایی قرار می‌گیرد.

پروتئین و پوست بهبود نیافته:

مقاله‌ای که در ماه مه ۲۰۱۸ در Lakartidningen منتشر شده ‌است توضیح می‌دهد، کمبود پروتئین واقعی در بیشتر کشورهای توسعه یافته نادر است، اما بهبودی از زخم‌ها به پروتئین نیاز دارد.

در مقاله Advances in Wound Care یادآور می‌شود، بیمارانی که تحت استرس متابولیک قرار می‌گیرند یا در حال بهبود از جراحی هستند، بسته به نوع فرد نیاز پروتئین به ۱ تا ۲ گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن افزایش یافته است. این برابر با ۰٫۴۵ تا ۰٫۹ گرم در هر پوند از وزن بدن است، زیرا یک کیلوگرم برابر با ۲٫۲ پوند است.

افراد مسن به ویژه در صورت ترمیم زخم مستعد ابتلا به کمبود پروتئین هستند و به افزایش شکنندگی پوست، کاهش عملکرد سیستم ایمنی، بهبودی ضعیف و بهبودی طولانی‌تر بعد از آسیب یا بیماری منجر می‌شود.

غذاهای حاوی پروتئین که می‌توانید در هنگام داشتن پوستی که بهبودی ندارد، شامل موارد زیر است:

  • گوشت‌هایی مانند استیک بدون چربی، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی
  • پروتئین سویا مانند توفو، تمپه و آجیل سویا
  • لوبیا و حبوبات مانند عدس، لوبیای سیاه و نخود
  • لبنیات، به ویژه شیر و ماست یونانی

ویتامین سی و بهبود زخم:

ویتامین سی اضافی در بیماران مبتلا به زخم، به دلیل نقش اصلی در متابولیسم کلاژن و کاهش التهاب توصیه می‌شود. مؤسسه ملی بهداشت و درمان مکمل‌های غذایی توضیح می‌دهد، کلاژن پروتئینی است که یک عنصر اساسی از بافت هم‌بند است و در بهبود زخم‌ها نقش اساسی دارد. هنگامی که کمبود ویتامین C پیشرفت کند، سنتز کلاژن کاهش می‌یابد و بهبود زخم برای بدن شما مشکل‌تر می‌شود.

کمبود ویتامین C در کشورهای توسعه یافته شایع نیست، اما در افرادی که سیگار می‌کشند، که انواع غذای محدودی دارند (مانند سالمندان) و دارای برخی از بیماری‌های مزمن و سوء جذب هستند، ممکن است کمبود ویتامین C رخ دهد.

غذاهایی که حاوی ویتامین C فراوان هستند عبارت‌اند از:

  • مرکبات و آب‌مرکبات
  • توت‌فرنگی
  • سیب‌زمینی پخته
  • اسفناج
  • کلم بروکلی و گل‌کلم
  • جوانه بروکسل
  • کلم

ویتامین A و زخم‌ها:

ویتامین A در افرادی که به کورتیکواستروئیدها مبتلا هستند نقش بی‌نظیری در مدیریت بهبود زخم دارد.

اگر از این داروها برای کاهش التهاب ناشی از بیماری مانند روماتیسم استفاده می‌کنید، می‌توانند بدن شما را در بهبود زخم‌های پوستی مختل کنند.

در مقاله Advances in Wound Care اشاره می‌کند با این حال، ویتامین A اضافی می‌تواند اثرات منفی کورتیکواستروئیدها در بهبود زخم را خنثی کند،.

غذاهای ویتامین A شامل موارد زیر است:

  • سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم و لوبیای سوئیس
  • سبزیجات نارنجی یا زرد مانند هویج و کدو زمستانی
  • طالبی
  • آووکادو
  • محصولات لبنی غنی‌شده و غلات غنی‌شده

روی به بهبودی بیش از حد کمک می‌کند:

مانند ویتامین C، روی نیز نقش مهمی در رشد کلاژن و کاهش التهاب دارد.

این تحقیق در Advances in Wound Care اظهار داشت که کاهش سطح روی توانایی سلول‌های درگیر در ترمیم زخم را به خطر می‌اندازد. بدون داشتن مقدار کافی روی، ایمنی شما مختل شده و در معرض افزایش عفونت قرار می‌گیرید. به علاوه، شما کلاژن را به همان میزان کارآمد تولید نمی‌کنید، و باعث تأخیر در بهبودی زخم‌ها می‌شود.

آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی پیشنهاد می‌کند از خوردن غذاهایی مانند غلات کامل، تخم‌مرغ و لبنیات برای رسیدن به روی مورد نیاز خود استفاده کنید. گوشت و غذاهای دریایی منابع دیگری هستند.

پیاده‌سازی تغذیه خوب:

در صورت داشتن اشتهای کم یا صرفاً تحمل وعده‌های غذایی بزرگ، گرفتن كالری و مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود مطلوب زخم می‌تواند سخت باشد. کلینیک Cleveland توصیه می‌کند به جای تلاش برای سه وعده بزرگ، روزانه پنج تا شش وعده غذایی کوچک میل کنید. چرا که در بین وعده‌های غذایی روی غذاهای مغذی باعث تغذیه شما می‌شود.

میان وعده‌های موجود عبارت‌اند از:

  • ماست و توت‌فرنگی یا طالبی
  • یک لیوان شیر
  • سبزیجات آغشته به هوموس

اگر فهمیدید که به تنهایی نمی‌توانید مواد مغذی یا کالری موردنیاز خود را دریافت کنید، با پزشک خود در مورد مکمل‌های احتمالی برای پشتیبانی از اهداف درمانی خود صحبت کنید.

منابع:
  • Wounds: “Nutrition in Wound Care Management: A Comprehensive Overview”
  • Cleveland Clinic: “Nutrition Guidelines to Improve Wound Healing”
  • Academy of Nutrition and Dietetics: “Five Nutrition Tips to Promote Wound Healing”
  • Podiatry Today: “When Vitamin and Nutritional Deficiencies Cause Skin and Nail Changes”
  • Advances in Wound Care: “Nutrition and Chronic Wounds”
  • Lakartidningen: “Protein Deficiency – A Rare Nutrient Deficiency”
  • National Institutes of Health: Office of Dietary Supplements: “Vitamin C”

امتیاز شما به این مقاله:

اگر زخم های پوستی بهبود نمی‌یابند، آیا شما کمبود ویتامین دارید؟

اگر زخم های پوستی بهبود نمی‌یابند، آیا شما کمبود ویتامین دارید؟

سیدی

The post کمبود ویتامین و بهبود نیافتن زخم های پوستی appeared first on پیشگامان شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *