چه سبزیجات برگدار سبزی دارای مقادیر بالای از L-Lysine هستند؟

L-lysine یکی از اسیدهای آمینه ضروری است – بدن شما قادر به تولید آن نیست، بنابراین باید آن را از منابع غذایی دریافت کنید. L-lysine در ساخت کلاژن، ماده پروتئینی که بافت همبند، مانند تاندون‌ها و غضروف‌ها را تشکیل می‌دهد، استفاده می‌شود.

L-lysine در درجه اول در غذاهای پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر و پنیر سویا یافت می‌شود. همچنین در برخی از پروتئین‌های گیاهی نیز یافت می‌شود. به طور کلی سبزیجات، حاوی مقادیر زیادی L-lysine نیستند، اما برخی از سبزیجات حاوی مقادیر بیشتری از سایرین هستند.

سه مورد برتر

به گفته دکتر دنیس کلارک (گیاه شناس) که متخصص شیمی گیاهان است، اسفناج، کلم پیچ و شاهی آبی سه سبزیجات برگ سبز هستند که محتوای بیشترین مقدار L-lysine می‌باشند. کلم پیچ با داشتن ۱۹۷ میلی‌گرم L-lysine در یک وعده ۱۰۰ گرمی، رتبه اول را در گروه دارد و گزینه بعدی، اسفناج – چه خام و چه پخته –با ۱۷۸ میلی‌گرم L-lysine در ۱۰۰ گرم، شاهی آبی حاوی ۱۶۵ میلی‌گرم L-lysine در ۱۰۰ گرم است.

بهترین گزینه بعدی

کاهو رومانیایی و لوبیای سوئیسی که محتوای L-Lysine تقریباً برابرند. کاهو رومانیایی حاوی ۱۰۳ میلی‌گرم و لوبیای سوئیس ۱۰۰ میلی‌گرم L-Lysine در یک وعده ۱۰۰ گرمی است. مقدار L-Lysine در ۱۰۰ گرم سبزی شلغم ۹۸ میلی‌گرم است، در حالی که کلم چینی حاوی ۸۸ میلی‌گرم است. کاهوی سالادی و برگ کولارد در این فهرست قرار دارند که به ترتیب ۸۰ میلی‌گرم و ۷۵ میلی‌گرم L-lysine دارند. کلارک می گوید،در سبزیجات کاسنی فرنگی، چغندر و کلم معمولی، حداقل L-lysine در ۱۰۰ گرم هر سبزی، ۶۴ میلی‌گرم یا کمتر است.

سبزیجات در مقایسه با پروتئین

اگرچه برخی از سبزیجات انتخابی بهتر از L-lysine نسبت به بقیه است، اما سبزیجات سبز برگ نسبت به غذاهای پروتئینی، سرشار از لیزین نیستند. یک وعده ۱۰۰ گرم یک سبزی سبز برگ حدود ۳ ۱/۲ اونس است. در مقایسه، ۱ اونس پنیر سوئیسی حاوی ۷۳۳ میلی‌گرم L-lysine است، ۳ اونس ماهی آزاد حاوی ۱،۵۵۰ میلی‌گرم و یک پوند استیک پورترهاوس حاوی ۶۶۰۵ میلی‌گرم L-lysine است.

کمبود لیزین

هیچ مقدار روزانه پیشنهادی رسمی برای L-lysine وجود ندارد. کمبود L-lysine می‌تواند منجر به حالت تهوع، سرگیجه، خستگی یا از بین رفتن اشتها و همچنین کم خونی و اختلالات دستگاه تولید مثل شود. کودکان بدون L-lysine، به طور مناسب رشد نمی کنند، تولید کارنیتین برای بدن شما ضروری است، ماده مغذی که اسیدهای چرب را به انرژی تبدیل می‌کند. ورزشکاران و افرادی که به شدت سوخت آن‌ها بالا است، ممکن است نیاز بیشتری به L-lysine داشته باشند.

گیاهخوارانی که لوبیا نمی‌خورند ممکن است L-lysine کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنند.

منابع

  • University of Maryland Medical Center: Lysine
  • com: Lysine/Arginine Food Chart
  • University of Delaware: Green Leafy Vegetables

The post چه سبزیجات برگدار سبزی دارای مقادیر بالای از L-Lysine هستند؟ appeared first on پیشگامان شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *