چه‌چیزی به جذب پتاسیم بدن کمک می‌کند؟

مقادیر پایین پتاسیم می‌تواند احساس ضعف، اسپاسم عضلانی یا ضربان قلب نامنظم ایجاد کند.

اگر سطح بالینی کمتری دارید بعد از انجام آزمایش خون ساده، پزشک به شما خواهد گفت.

همچنین ممکن است سطح پتاسیم بعد از یک تمرین عرق یا بعد از یک دوره اسهال و استفراغ به طور موقت پایین بیاید.

برای کمک به جذب، سطح پتاسیم خود را با خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم و غذاهای دارای منیزیم بالا ببرید.

درباره پتاسیم

پتاسیم ماده معدنی است که برای ارتباط و عملکرد اعصاب و عضلات ضروری است. این یکی از الکترولیت‌هایی است که از طریق عرق از دست می‌دهید، زیرا به سلول‌ها کمک می‌کند تا مواد زائد را پاک کرده و مواد مغذی مصرف کنند. مقادیر کم پتاسیم به نام هیپوکالمی می‌تواند همراه با شرایط جدی مانند بیماری کلیوی و اختلالات خوردن رخ دهد. همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک و استفاده بیش از حد از ملین‌ها یا ادرارآورها می‌تواند باعث کمبود پتاسیم شود. اگر می‌ترسید که از سطح مزمن کم از این ماده معدنی برخوردار‌باشید، دیدن پزشک جهت معاینه و معالجه، بسیار مهم است.

غذاهای حاوی پتاسیم

بسیاری از غذاها حاوی مقادیر زیادی پتاسیم هستند، اما بعضی اوقات، بعضی از آنها از رژیم غذایی سنگین در غذاهای فرآوری شده هستند. برای تقویت طبیعی سطح پتاسیم خود، بیشتر سبزیجات برگ‌دار، میوه‌های تاک – مانند انگور و تمشک، سبزیجات ریشه‌ای و مرکبات استفاده‌کنید. غذاهای خاص سرشار از پتاسیم شامل آووکادو، سیب‌زمینی پخته‌شده، موز، هویج، گوشت گاو بدون چربی، کره بادام زمینی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، پرتقال، ماست و جوانه گندم است. قبل از مصرف مکمل پتاسیم، با پزشک خود مشورت‌کنید.

نقش منیزیم

منیزیم معدنی، الکترولیت دیگری است، به یون‌های کلسیم و پتاسیم کمک می‌کند تا از طریق غشای‌سلولی حرکت کنند، به پتاسیم اجازه می‌دهد کار خود را در عملکرد و نگهداری سلول انجام دهد. سطح منیزیم پایین در واقع می‌تواند باعث کمبود پتاسیم شود. غذاهایی که به تقویت منیزیم شما کمک می‌کنند شامل بادام، اسفناج، پنیر، بادام‌زمینی، گندم خرد‌شده، سویا، لوبیای‌سیاه، ادامامه و آووکادو هستند. بسیاری از این غذاها حاوی پتاسیم نیز هستند.

مداخلات فرعی

اگر برای درمان نارسایی قلبی و فشار خون بالا دیورتیک مصرف می‌کنید، در مورد جابجایی سطح پتاسیم، با پزشک خود صحبت کنید. به جای مصرف مسهل برای تنظیم دستگاه گوارش، غذاهای با فیبر بیشتری مصرف کنید. نوشیدنی‌هایی که دارای الکترولیت هستند می‌توانند به تقویت سطح پتاسیم، سدیم و منیزیم بعد از یک جلسه عرق سنگین یا اسهال شدید کمک کنند.

منابع
  • Uspeckhi Fiziologicheskikh Nauk: [Potassium Magnesium Homeostasis: Physiology, Pathophysiology, Clinical Consequences of Deficiency and Pharmacological Correction]
  • National Institutes of Health: Magnesium
  • MedLinePlus: Low Potassium Level
  • MedLinePlus: Potassium

The post چه‌چیزی به جذب پتاسیم بدن کمک می‌کند؟ appeared first on پیشگامان شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *