چرا موز باعث گرفتگی عضلانی من می‌شود؟

موز و گرفتگی عضلات پا اغلب با یکدیگر در ارتباط هستند. اما نه به این دلیل که موز باعث گرفتگی پا می‌شود. به دلیل مقدار پتاسیم موجود در آن، موز به صورت بالقوه عاملی در رفع گرفتگی پا محسوب می‌شود. تحقیقات در مجله پزشکی ویسکانسین در سال ۲۰۱۷ خاطرنشان کرد: گرفتگی پا با مصرف پتاسیم کم همراه است. اگر بعد از خوردن موز دچار گرفتگی شدید شوید، احتمالاً با فعالیتی که شما به تازگی انجام داده‌اید ارتباط دارد، یا کمبود پتاسیم ناشی از یک بیماری پزشکی زمینه‌ای است.

موز، پتاسیم و گرفتگی عضلات پا

در مطالعه مجله پزشکی ویسکانسین، در بین شرکت کنندگان زن مبتلا به گرفتگی پا، یک اشتراکی وجود داشت این که نسبت به گروهی که گرفتگی ساق پا را تجربه نکردند، مصرف پتاسیم کمتری داشتند. پتاسیم یک ماده معدنی الکترولیت است که سیگنال‌های الکتریکی را به سلول‌های شما منتقل می‌کند و به عضلات شما کمک می‌کند تا منقبض شوند. گرفتگی عضله یک انقباض ناگهانی و دردناک عضله است. هر کسی گاهی اوقات به آن مبتلا می‌شود، اما اگر به طور مرتب اتفاق بیفتد، ممکن است این علامتی باشد که چیزی درست نیست و کمبود پتاسیم ممکن است عامل آن باشد.

نیازهای پتاسیم شما

طبق اعلام هیئت غذا و تغذیه انستیتوی پزشکی، زنان و مردان بالغ در روز به ۴٫۷ میلی‌گرم پتاسیم نیاز دارند. طبق گزارش MedlinePlus، بیشتر افراد به میزان کافی پتاسیم را از رژیم روزانه خود دریافت می‌کنند. به گزارش بهداشت نیوز، اگر در مورد میزان پتاسیم خود نگران باشید، می‌توانید آزمایش داده و سطح پتاسیم خون خود را بررسی کنید، که باید بین ۳٫۶ تا ۵٫۲ میلی‌گرم در لیتر باشد.

علائم سطح پایین پتاسیم در بدن شامل گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی مکرر، افسردگی و سردرگمی است. علاوه بر این، انسداد روده، درد شکم، نفخ، گرفتگی شکم، یبوست، حالت تهوع یا استفراغ ممکن است رخ دهد. علائم جدی تر پتاسیم کم می‌تواند شامل آریتمی باشد که یک ریتم غیر طبیعی قلب است. در برخی شرایط، سطح پتاسیم بسیار کم – کمتر از ۲٫۵ میلی‌مول در لیتر – می‌تواند تهدیدی برای زندگی باشد.

مواد غذایی دیگر برای گرفتگی عضلات پا

دریافت ۴٫۷ گرم – یا ۴،۷۰۰ میلی‌گرم – پتاسیم در هر روز کاری کم نیست. به گفته Health.gov، یک موز متوسط ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد. سایر مواد غذایی با محتوای قابل توجهی پتاسیم که به گرفتگی عضلات کمک می‌کند عبارتند از:

  • یک سیب‌زمینی شیرین: ۶۹۴ میلی‌گرم
  • یک ظرف ۸ اونسی ماست ساده بدون چربی: ۵۷۹ میلی‌گرم
  • نصف فنجان لوبیا پخته شده لوبیا: ۴۸۴ میلی‌گرم
  • یک وعده ۳ اونسی هالیبوت: ۴۹۰ میلی‌گرم
  • نصف فنجان اسفناج پخته شده: ۴۱۹ میلی‌گرم
  • یک چهارم فنجان هلو خشک: ۳۹۸ میلی‌گرم

مقدار زیادی از غذاهای دیگر حاوی پتاسیم در منابع خوبی هستند. تا زمانی که سالم هستید و رژیم غذایی متعادل را تجربه می‌کنید، نباید در کنار نیازهای روزانه خود مشکلی داشته‌باشید.

جمعیت ویژه و کمبود پتاسیم

براساس اعلام انستیتوی ملی بهداشت، برخی از جمعیت‌ها ممکن است در دریافت پتاسیم کافی از رژیم‌های غذایی خود مشکل بیشتری داشته باشند. این شامل کسانی که دارای بیماری التهابی روده هستند – مانند کرون و کولیت اولسروز. برخی از داروهای خاص مانند مسهل‌ها و دیورتیک‌ها نیز می‌توانند باعث شوند که پتاسیم بیشتری از بین برود، این امر باعث افزایش نیاز شما به پتاسیم می‌شود. علاوه بر این، ورزشکارانی كه در شرایط گرم مشغول تمرین سنگین هستند، ممكن است كمبود پتاسیم را تجربه كنند و نیاز به افزایش مواد معدنی بیشتر دارند.

منابع
  • Wisconsin Medical Journal: Muscle Cramps Do Not Improve With Correction of Vitamin D Insufficiency
  • MedlinePlus: Potassium
  • Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine: Dietary Reference Intakes (DRIs): Recommended Dietary Allowances and Adequate Intakes, Elements
  • University Health News: Potassium Deficiency? 10 Signs You’re Not Getting Enough
  • gov: Appendix B­-۱٫ Food Sources of Potassium
  • National Institutes of Health: Potassium
  • Albion Minerals: Minerals Critical for Cognitive Function

The post چرا موز باعث گرفتگی عضلانی من می‌شود؟ appeared first on پیشگامان شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *