موارد استفاده، مزایا و اثرات جانبی گلیسیرین گیاهی

گلیسیرین ماده‌ای بی‌بو است و طعم ملایم و شیرینی با قوام شربت مانند دارد.

گلیسیرین سبزیجات به ویژه در صنعت آرایشی محبوب است اما چندین کاربرد دیگر نیز دارد. همچنین ممکن است مزایای سلامتی، از سلامتی پوست گرفته تا هیدراتاسیون بهتر و یک روده تقویت‌شده را به همراه داشته باشد.

این مقاله به بررسی کاربردها، فواید و عوارض جانبی گلیسیرین گیاهی می‌پردازد.

گلیسیرین گیاهی چیست؟

گلیسیرین یک الکل قند است که از محصولات حیوانی، گیاهان یا نفت حاصل می‌شود.

گلیسیرین گیاهی از روغن‌های گیاهی تهیه می‌شود. گفته می‌شود بیش از دو قرن پیش با گرم کردن مخلوطی از روغن زیتون و مونواکسید سرب به طور تصادفی کشف شده است. اما تنها در اواخر دهه ۱۸۰۰ هنگامی که برای اولین‌بار برای ساخت دینامیت مورد استفاده قرار گرفت، از نظر اقتصادی و صنعتی قابل توجه شد. گلیسیرین گیاهی با گرم کردن چربی‌های گیاهی سرشار از تری‌گلیسیرید – مانند روغن‌های نخل، سویا و نارگیل – تحت فشار یا همراه با یک قلیایی قوی مانند قلیاب ساخته می‌شود. این قلیا باعث می‌شود گلیسیرین از اسیدهای چرب جدا شود و با آب مخلوط شود و یک مایع بی‌بو، با طعم شیرین و مانند شربت را تشکیل دهد.

کاربردهای رایج گلیسیرین:

گلیسیرین گیاهی به طور گسترده‌ای در صنایع غذایی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، اغلب برای کمک به ترکیب روغن و ترکیبات حاوی آب، شیرین کردن و مرطوب‌کردن محصول نهایی به غذاها اضافه می‌شود.

همچنین می‌توان از آن برای جلوگیری از شکل‌گیری کریستال‌های یخ در غذاهای منجمد مانند ماست یخ‌زده کم‌چرب، بستنی و سایر دسرها استفاده کرد.

گلیسیرین یک ماده رایج در داروهای درمانی از جمله داروهای قلب، شیاف‌ها، داروهای ضد‌سرفه و بی‌هوشی است.

علاوه بر ‌این، می‌توانید گلیسیرین گیاهی را در خمیر دندان بیابید، زیرا این امر به جلوگیری از خشک شدن خمیردندان کمک می‌کند.

علاوه بر این، معمولاً به صابون، شمع، لوسیون، دئودورانت اضافه می‌شود.

مزایای بالقوه:

گلیسیرین گیاهی به عنوان محصولی با فواید سلامتی فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال، تنها چند مزیت توسط علم پشتیبانی می‌شود و مطالعات مرتبط به آن بسیار اندک است. به خاطر داشته باشید که مطالعات بیشتری در مورد فواید سلامتی آن مورد نیاز است.

مزایای زیر بیشترین تحقیق را در پشت خود دارند.

ممکن است پوست را مرطوب کند:

گلیسیرین گیاهی به دلیل داشتن قدرت مرطوب‌کننده یک روش درمانی محبوب برای مراقبت از پوست است.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از گلیسیرین بر روی پوست شما ممکن است به تدریج نرمی و صافی آن را بهبود ببخشد. در حقیقت، استفاده از کرم‌های حاوی گلیسیرین ممکن است در حداقل ۱۰ روز هیدراتاسیون پوست را افزایش دهد.

در یک مطالعه، کرم ساخته شده از گلیسیرین نسبت به مواد ساخته شده از روغن سیلیکون یا اسید هیالورونیک در مرطوب کردن پوست و جلوگیری از ریزش رطوبت مؤثرتر بود.

در یک مطالعه دیگر، اضافه‌کردن گلیسیرین به حمام آب‌گرم در بهبود سطح رطوبت پوست و محافظت در برابر تحریکات پوستی مؤثرتر از یک حمام آب گرم است.

ممکن است سلامت پوست را ارتقا بخشد:

گلیسیرین گیاهی ممکن است با کمک به تسکین سوزش پوست، محافظت در برابر عفونت و بهبود زخم منجر به سلامت بهتر پوست شود.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از محصولات حاوی گلیسیرین ممکن است از پوست شما در برابر تحریک‌کننده‌ها و میکروب‌ها محافظت کند و همچنین پوست ملتهب یا زخم را تسکین دهد.

علاوه بر این، گلیسیرین گیاهی ممکن است به عنوان مانعی برای محافظت از پوست شما از عناصری از جمله باد و سرما عمل کند. در مطالعه دیگر گزارش شده ‌است که گلیسیرین گیاهی ممکن است در کاهش هوشیاری در افراد مبتلا به اگزما از یک دارونما موثرتر باشد. با این حال، به نظر می‌رسد هیچ تأثیری در ایجاد لکه، خارش، خشک‌شدن یا سوزش ندارد.

ممکن است یبوست را کاهش دهد:

گلیسیرین گیاهی ممکن است یبوست را تسکین دهد.

به این دلیل است که می‌تواند آب را به روده شما بکشاند. این ماده دارای خاصیت ملین است و به شما کمک می‌کند تا مواد غذایی هضم‌شده راحت‌تر از طریق روده شما حرکت کنند.

به همین دلیل، اغلب گلیسیرین به عنوان شیاف استفاده می‌شود.

در یک مطالعه، شیاف‌های گلیسیرین در کاهش یبوست ناشی از داروهای ضد درد نسبت به سایر ملین‌ها مؤثرتر بودند.

از طرف دیگر، انما گلیسیرین در رفع تسکین یبوست نسبت به انما صابون مایع ۵/۱۶٪ مؤثر بود.

ممکن است باعث افزایش هیدراتاسیون و عملکرد ورزشی:

گلیسیرین همچنین ممکن است باعث افزایش هیدراتاسیون شود، که می‌تواند عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد.

کم‌آبی بدن می‌تواند عملکرد ورزشی را مختل کند، به ویژه هنگامی که از دست دادن عرق بیش از ۲٪ از وزن بدن شما باشد. یک راهکار خوب برای جلوگیری از کم‌آبی، نوشیدن مایعات به اندازه کافی قبل و حین ورزش است. با این حال، نوشیدن در طی انواع خاصی از فعالیت‌های بدنی غیرممکن است.

در چنین حالتی، نوشیدن مقدار زیادی از قبل کلیدی است.

مشکل نوشیدن مقادیر زیاد در مدت زمان کوتاه این است که بخش قابل توجهی از مایعات به طور کلی در یک ساعت بعد از طریق ادرار از بین می‌رود.

با این حال، در یک متاآنالیز، با اضافه کردن ۲٫۴ گرم گلیسیرین در هر پوند از وزن بدن (۱٫۱ گرم در کیلوگرم) به مسمویت آبی قبل از ورزش، باعث افزایش احتباس مایعات در مقایسه با آب به میزان ۵۰٪ شد. گلیسیرین همچنین ممکن است به پیشرفت‌های اندک در عملکرد ورزشی منجر شود. در مطالعه دیگری، نوشیدنی گلیسیرین نیز در بهبود هیدراتاسیون ورزشکارانی که مقادیر قابل توجهی از طریق عرق کردن هنگام ورزش آب از دست داده‌اند، مؤثرتر از آب یا نوشیدنی ورزشی است.

اثرات جانبی بالقوه:

گلیسیرین گیاهی به طور کلی بی‌خطر تلقی می‌شود.

گفته می‌شود، اگر گلیسیرین گیاهی به طور مستقیم بر روی پوست شما اعمال شود، ممکن است یک واکنش آلرژیک را تجربه کنید – بنابراین بهتر است با مقدار کمی شروع کنید تا ببینید چطور پوست شما واکنش نشان می‌دهد.

هنگام مصرف گلیسیرین گیاهی، ممکن است باعث:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ و تشنگی بیش از حد در برخی افراد شود.

از آنجا که گلیسیرین نوعی الکل قند است که بدن شما قادر به جذب آن نیست، مصرف زیاد – چه به تنهایی و چه از طریق غذاها – ممکن است منجر به گاز و اسهال شود.

خط پایان:

گلیسیرین گیاهی یک مایع شفاف، بی‌بو و شیرین است که از چربی‌های گیاهی حاصل می‌شود.

این ماده به مواد غذایی، آرایشی و دارویی اضافه می‌شود و ممکن است مزایای سلامتی مانند پوست مرطوب و مقاوم، تسکین از یبوست، بهبود هیدراتاسیون و عملکرد بدنی بهتر را به همراه داشته باشد. اگر می‌خواهید گلیسیرین گیاهی را امتحان کنید، با مقدار کمی شروع کنید تا ببینید که چگونه واکنش نشان می‌دهید.

منابع:
  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7906448
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18498456
  3. http://www.e-ajbc.org/m/journal/view.php?number=640
  4. https://www.jstage.jst.go.jp/article/onki1962/71/3/71_3_173/_article/-char/en
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18510666
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26370610
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12013198
  8. http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTotal-XDYF201012069.htm
  9. http://wprim.whocc.org.cn/admin/article/articleDetail?WPRIMID=399580&articleId=399580
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17921463
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17962713
  12. https://europepmc.org/article/med/22453248
  13. https://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJM186504200721203

امتیاز شما به این مقاله: [yasr_overall_rating size=”medium”]

موارد استفاده، مزایا و اثرات جانبی گلیسیرین گیاهی

موارد استفاده، مزایا و اثرات جانبی گلیسیرین گیاهی

سیدی

The post موارد استفاده، مزایا و اثرات جانبی گلیسیرین گیاهی appeared first on پیشگامان شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *