تبدیل بتاکاروتن به رتینول

بتاکاروتن یک ترکیب گیاهی با رنگ نارنجی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به خصوص هویج یافت می‌شود. مانند سایر کاروتنوئیدها، بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که قادر به اصلاح رادیکال‌های آزادی است که به طور بالقوه مضر هستند.

بدن شما می‌تواند در صورت نیاز بتاکاروتن را به رتینول – که معمولاً به عنوان ویتامین A شناخته می‌شود، تبدیل کند.

جذب و تبدیل بتاکاروتن به عوامل زیادی بستگی دارد.

منابع غنی بتا کاروتن:

علاوه بر هویج، منابع عالی بتاکاروتن شامل منابع آبی، کدو تنبل، کدو زمستانی، سیب‌زمینی شیرین، یام، زردآلو، پاپایا و انبه است. سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم و کلم بروکلی نیز منابع بسیار خوبی از بتاکاروتن هستند. میزان بتاکاروتن موجود در محصولات تازه بسیار متفاوت است و به ترکیب خاک، زمان سال، رسیدن و قرار گرفتن در معرض نور و اکسیژن بستگی دارد.

تبدیل به رتینول:

بتاکاروتن به عنوان یک پروویتامین A شناخته می‌شود زیرا بدن شما، زیرا بدن شما می‌تواند وقتی مقدار ذخیره‌سازی در کبد شما کم است، آن را به ویتامین A یا رتینول تبدیل کنید. پروویتامین A به سایر کاروتنوئیدها مانند آلفاکاروتن نیز قابل تبدیل است. زمانی که در روده کوچک شما، بتاکاروتن شکافته می‌شود یا به وسیله آنزیم خاص بریده می‌شود‌، دو مولکول رتینول حاصل می‌گردد.

تبدیل و راندمان جذب رتینول نسبتاً کم است (بین ۹ تا ۲۲ درصد) و به عوامل بسیاری از جمله نیاز به ویتامین A، سلامت روده، تولید صفرا و میزان چربی رژیم غذایی در روده بستگی دارد. رتینول یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که برای جذب و ذخیره شدن در بدن نیاز به مقداری چربی دارد.

اگر بدن شما به رتینول نیاز نداشته باشد، بتاکاروتن در نیمی از روده کوچک بریده نمی‌شود.

درعوض، دست نخورده جذب می‌شود و عمدتاً در چربی‌های زیر جلدی درست زیر پوست شما ذخیره می‌شود.

تبدیل واحد:

ویتامین A قبلاً در واحدهای بین‌المللی اندازه گیری می‌شد، مقدار رتینول را در غذاهای مبتنی بر حیوانات یا مکمل‌های غذایی تشکیل می‌داد، اما اندازه‌گیری جدیدی ایجاد شده است که توانایی بدن شما در تبدیل بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها به معادل‌های رتینول را نشان می‌دهد. محققان آمریکایی تبدیل شده‌اند ۱ معادل رتینول برابر با ۳٫۳۳ واحد بین‌المللی ویتامین A فعالیت به طور مستقیم از رتینول یا ۱۰ واحد بین‌المللی فعالیت ویتامین A از بتاکاروتن. به عبارت دیگر، تخمین زده می‌شود که توسط بدن شما رتینول از گوشت یا مکمل‌ها در مقایسه با بتاکاروتن موجود در گیاهان یا مکمل‌ها، به عنوان ویتامین A سه برابر بیشتر استفاده می‌شود.

این تبدیل فقط یک تخمین است، به دلیل وجود رخ و تغییرپذیری جذب در روده کوچک.

ایمنی بتا کاروتن:

اگرچه بتاکاروتن موثرترین روش تأمین ویتامین A برای بدن شما نیست، اما بسیار ایمن‌تر از مصرف مستقیم رتینول است. در دوزهای زیاد، رتینول می‌تواند سمی باشد، در حالی که بتاکاروتن به شکل طبیعی غیر سمی است و به ویتامین A تبدیل نمی‌شود مگر اینکه بدن شما به آن نیاز داشته باشد. شما نمی‌توانید بیش از حد از بتاکاروتن استفاده کنید. اصلی‌ترین نکته برای مصرف بیش از حد بتاکاروتن این است که ممکن است پوست شما موقتاً نارنجی شود – شرایطی به نام کاروتنوز.

منابع:
  • The Nutribase Complete Book of Food Counts; Art Ulene
  • Contemporary Nutrition: Functional Approach; Gordon M. Wardlaw et al.

امتیاز شما به این مقاله:

سیدی

The post تبدیل بتاکاروتن به رتینول appeared first on پیشگامان شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *