ارزش غذایی دلمه

دلمه‌ها، که معمولاً به آن دلمه یا برگ‌های انگور پر شده نیز گفته می‌شود، یک غذای سنتی خاورمیانه است. گنجاندن دلمه در رژیم غذایی شما طیف وسیعی از ارزش غذایی از جمله کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و پلی فنول‌ها را به شما ارائه می‌دهد و به دلیل کالری و چربی بسیار کمی که دارد آن را برای رژیم غذایی کم کالری و کم چربی مناسب می‌کند.

درباره دلمه

دلمه معمولاً با مخلوط کردن گیاهان، سبزیجات معطر مانند پیاز و دانه‌های کاج با برنج تهیه می‌شود. از مخلوط تهیه شده در مرکز یک برگ بزرگ انگور ریخته و آن را به صورت یک بسته کوچک مستطیلی که تقریباً اندازه و شکل انگشت شست شما است رول ‌می‌کنند. آن را در روغن زیتون، آب لیمو و آب مرغ می‌جوشانند تا کامل پخته شود. شما می‌توانید برگ انگور را در شیشه‌های موجود در فروشگاه مواد غذایی محلی خود خریداری کنید، یا می‌توانید برگ‌های انگور را با برگ دیگری به عنوان مثال – کاهو، جایگزین کنید. همچنین می‌توانید شیشه دلمه‌های آماده را نیز خریداری کنید.

اساس تغذیه

یک وعده یک عددی دلمه حاوی ۳۵ کالری و ۱ گرم چربی است، اگرچه در صورت خواباندن دلمه‌ها در روغن زیتون ممکن است این مقدار افزایش یابد. کالری و چربی نیز ممکن است بسته به مواد مورد استفاده و همچنین نسبت برنج به سایر مواد متفاوت باشد. یک عدد دلمه منبع خوبی برای پروتئین نیست، اما شما ۶ گرم کربوهیدرات مصرف می کنید، این مقدار کمی از ۱۳۰ گرم پروتئینی است که باید روزانه مصرف کنید. هر قطعه آن از نظر سدیم نسبتاً کم است و حاوی ۶۰ میلی گرم است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

مصرف یک عدد دلمه، ۲ درصد از ویتامین A را که هر روز بدن نیاز داریدرا تامین می‌کند. ویتامین A موجود در این غذای خاورمیانه فوایدی برای چشم، دندان و پوست شما ایجاد می‌کند. همچنین در هر وعده‌ی دلمه، ۲ درصد از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین C را دریافت می‌کنید. ویتامین C برای رگ‌های خونی، تاندون‌ها و پوست شما مفید است. این ویتامین برای بهبود زخم نیز اهمیت دارد.

پلی فنول‌ها

خوردن دلمه‌ها ممکن است پلی فنول‌ها را برای شما فراهم کند. پلی فنول‌ها، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را بهبود ببخشند، همچنین ممکن است در کاهش احتمال ابتلا به سرطان و مشکلات عصبی شما نقش داشته‌باشد، اگرچه آزمایش‌های بالینی انسانی برای تأیید این یافته‌ها لازم است. مطالعه‌ای که در شماره سپتامبر ۲۰۱۱ “ژورنال شیمی و مواد غذایی” منتشر شده است می‌گوید برگ‌های انگور منبع پلی‌فنول‌ها هستند.

منابع
  • Food Network: Dolmades (Stuffed Grape Leaves)
  • Fitbit: Dolmas (Stuffed Grape Leaves) From Wegman’s
  • Institute of Medicine: Dietary Reference Intakes: Macronutrients
  • MedlinePlus: Vitamin A
  • University of Maryland Medical Center: Vitamin C
  • The American Journal of Clinical Nutrition; Polyphenols: Antioxidants and Beyond; A. Scalbert, et al.
  • Journal of Agricultural and Food Chemistry; Optimization, In-House Validation, and Application of a Liquid Chromatography-Tandem Mass Spectrometry (LC-MS/MS)-Based Method for the Quantification of Selected Polyphenolic Compounds in Leaves of Grapevine ( Vitis vinifera L.); K. Schoedl, et al.

The post ارزش غذایی دلمه appeared first on پیشگامان شیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *